Опис досвіду роботи: «Формування мотивації в учнів до занять фізичною культурою»
Опис досвіду роботи: «Формування мотивації в учнів до занять
фізичною культурою»
«Люди поринають у діяльність заради неї самої, а
не для досягнення яких-небудь зовнішніх нагород. Така діяльність є самоціллю, а
не засобом для досягнення іншої мети.» (Рубінштейн С. Л.)
Останнім часом, в Україні склалась важка ситуація, щодо
погіршення здоров’я та фізичної підготовленості дітей та молоді до занять
фізичною культурою. На мій погляд, стан національної системи фізичного
виховання школярів не достатньо відповідає сучасним вимогам і міжнародним
стандартам. Основними причинами такого становища є:
-
знецінення
соціального престижу фізичної культури та спорту;
-
недостатня
сформованість навичок здорового способу життя;
-
недооцінювання в
навчальних закладах оздоровчої та виховної цінності фізичної культури та
спорту;
-
принцип
другорядності фінансування розвитку фізичної культури та спорту;
-
недостатнє
розуміння батьками впливу фізичної культури на розвиток їх дитини.
І тому, наслідком такого стану є низький рівень позитивної
мотивації учнів до систематичних занять фізичною культурою та спортом, веденням
здорового способу життя.
Стратегічною метою своєї педагогічної діяльності вважаю
формування в дітей духовного та психічного здоров’я, свідомої потреби в
систематичній фізичній вдосконаленості, потреби до самостійних та організованих
занять фізичною культурою, спортом, забезпечення знаннями та уміннями здорового
способу життя наслідком
Актуальність
проблемної теми: в умовах соціально-економічних змін, сучасних вимог до педагогічної
теорії та практики особливу актуальність набуває проблема формування мотивації
до навчання на уроках фізичною культурою.
Об’єкт дослідження: процес формування
мотивації до занять фізичною культурою в учнів базової і старшої школи
Предмет дослідження: шляхи та засоби
формування мотивації до занять фізичною культурою в учнів базової школи.
Мета – обґрунтувати й
визначити ефективні засоби формування мотивації до занять фізичною культурою.
Завдання:
·
визначити мотиви, що викликають інтерес у підлітка до
занять фізичною культурою;
·
обґрунтувати ефективність форм і засобів, що сприяють
формуванню мотивації до занять фізичною культурою;
·
розробити практичні рекомендації по формуванню мотивацій
до занять фізичною культурою.
Методи:
- анкетування;
- педагогічне
спостереження;
- педагогічний
експеримент.
Мотивація - це так звані психічні явища, що стали спонуканням до
виконання тієї або іншої дії, учинку, що визначають активність особистості та
її спрямованість на досягнення запланованого результату. Визначальним
моментом у мотивації є не мотиви, а цілі діяльності і вже потім – відповідні їм
мотиви. В учінні — це пробудження, які
спрямовують діяльність учнів.
Усвідомлення
потреб виявляється у формі інтересів, бажань, прагнень, цілей, які є різними
проявами мотивації.
Але виникає
питання: чому, за даними статистики, лише близько 15-20% учнів додатково
займаються фізичною культурою і спортом? На це питання можна відповісти так:
слід мотивувати їх до занять, слід прагнути перетворити уроки фізичної культури
не на обов’язок,
а на радісний компонент навчальної діяльності.
Мотивація учнів
до занять фізичною культурою багато в чому залежить від педагогічної
компетенції вчителя, уміння застосовувати відповідно до
особистісних рис характеру ті чи інші важелі впливу на свідомість учнів,
залучаючи школярів до занять і підтримуючи інтерес до них протягом тривалого
часу. Необхідно постійно спостерігати за поведінкою учнів, їх психологічними
особливостями і залежно від цього застосовувати мотиваційно-психологічні
чинники відповідно до кожного конкретного випадку.
Моя робота полягала в тому, щоб на
кожному уроці були створені умови для підвищення в учнів відчуття успіху, упевненості в своїх силах,
активізації внутрішньої мотивації у тих, хто займається фізичними вправами.
У результаті спостережень мною були визначені основні причини,
що негативно впливають на рівень вмотивованості учнів школи на уроках:
- вплив батьківського осередку на
уподобання та інтереси дитини;
- недостатня взаємодія класного керівника
та вчителів-предметників
у здоров’язберігаючих
технологіях;
- врахування
анатомо-фізіологічних та психологічних особливостей учнів;
- місце дитини в учнівському колективі, що
виявляється у його
лідерських або пасивних якостях.
Підтримання
інтересу та цілеспрямованість учнів залежить від рівня задоволеності уроками фізичної культури.
На основі спостережень та опитування з’ясовано, що ставлення
до фізичної культури у школярів як до
предмета і як до
уроку у абсолютній більшості випадків не збігається протягом
усього періоду навчання в школі. У
більшості учнів відношення до фізичної культури як дисципліни залишається на високому рівні, а ставлення до
уроку від молодших класів до старших у значної частини
учнів знижується.
Щоб визначити
інтереси учнів до предмета «Фізична культура», мною було застосовано метод
анкетування серед школярів паралелі 8-их
класів. Оскільки підлітковий вік характеризується змінами у сприйнятті
навколишнього світу, великими темпами розвивається психо-емоційний та фізичний
розвиток, змінюється вид діяльності учня.
Саме у цьому віці деякі повсякденні речі втрачають свій інтерес, а інші
стають привабливими.
Опитування
допомогло виявити кількість учнів у % співвідношенні від загальної кількості їх ставлення до уроку фізичної культури.
Це дало мені змогу додатково з`ясувати
позитивне ставлення, мотивацію учнів до уроків фізичної культури і, як
наслідок, до результату власної роботи протягом навчання.
Аналізуючи отримані
результати спостережень, вважаю, що для покращення процесів мотивації учнів до
уроків фізичною культурою учитель повинен:
- точно і доступно пояснити
значення і зміст уроку;
- враховувати
особистий інтерес учнів і давати їм змогу відчути результат своєї діяльності;
- доводити до
свідомості учнів необхідність тривало і наполегливо працювати над підвищенням власних досягнень;
- надавати індивідуальні поради та
рекомендації учням, що мають ослаблене здоров’я, вмотивовувати їх на підвищення результатів.
За власним досвідом вбачаю створення на уроках для
кожного учня ситуації успіху, що полягає у позитивній мотивації до навчальної
діяльності та поведінці учня, спрямована на бажання до подальших досягнень,
активності та зацікавленості у вивченні предмета (заохочення).
Щоб виховувати
позитивне ставлення до предмета, використовую інтерактивні форми проведення уроків: урок-гра,
урок-конкурс, урок-змагання, інтегрований урок, значну увагу приділяю міжпредметним
зв’язкам. Вирішальне значення у проведених уроках надаю творчому підходу до вивчення теми і
навчального матеріалу, працюю над умінням синтезувати матеріали, намагаюсь
органічно пов’язувати поняття з різних предметів, підпорядковую їх головній
меті.
Для підвищення
інтересу підлітків до занять фізичною культурою застосовую такі методи та прийоми в навчанні:
1. Ознайомлюю
учнів зі спортивними традиціями школи, з останніми перемогами, рекордами та
здобутками під час бесід з класом, окремими учнями, на класних годинах.
2. Мотивую учнів
до занять з фізичного виховання шляхом поєднання теоретичних знань та практичних навичок (
підготовка та захист індивідуальних повідомлень для підвищення навчального балу або
виконання тестових завдань).
3. Підвищую «емоційний» фон
уроку за рахунок використання елементів змагання та розминки під музичний
супровід, включаючи елементи степ-аеробіки, стрибкових вправ, вправ на
релаксацію.
4. Створюю умови для самоствердження, самореалізації
та самовираження шляхом позитивної мотивації (похвала, похвальна грамота, позитивна оцінка, висловлювання надій на
кращі здобутки).
6. Створюю
засади для само- та взаємоорганізації (взаємодія зі спеціально підготовленими
помічниками – командирами навчальних відділень на основі психологічної
сумісності; використання групових форм роботи).
7.
Індивідуальний підхід ( надання можливості учням виявити себе з найбільш
сильної сторони, оцінювання будь-якого просування вперед).
8. Використовую
бонусні бали з урахуванням диференційного підходу до кожного з учнів.
9. Активізую фізкультурно-оздоровчу та
спортивно-масову роботу з метою пропаганди здорового способу життя (змагання з різних видів спорту,
«Дні здоров’я», зустріч з відомими спортсменами, відвідування спортивних змагань).
10. Співпрацюю з
батьківським осередком. Організація ефективної діяльності шкільного
спортивного клубу.
Коментарі
Дописати коментар