Педагогічний досвід роботи



Педагогічний досвід роботи
вчителя предмета «Захист Вітчизни»
Гур’ївської ЗОШ І-ІІІ ст.
Новоодеської районної ради
Миколаївської області

Лукашенка Юрія Анатолійовича
   Як показали останні події в державі, виховання в молоді патріотизму, готовності захищати Батьківщину повинно бути одним із пріоритетних     напрямків шкільної освіти.
  Навчити хлопців ходити строєм і розбирати автомат, а дівчат — бинтувати рани і надавати першу допомогу — такі та інші завдання ставить предмет «Захист Вітчизни», який викладається у старших класах.
    Свою педагогічну діяльність учителем курсу «Захист Вітчизни» розпочав у 2004 році.   Загальний стаж педагогічної роботи-14 років.  Працюю над проблемою:
«Виховання патріотизму в учнів та підготовка їх до служби в Збройних силах України шляхом впровадження інноваційних технологій при вивченні предмета «Захист Вітчизни»»
    Сьогодні, коли новітні наукові відкриття швидко знаходять застосування у військовій практиці, зростає значення підготовки молоді до захисту Вітчизни. Для цього, вчителю потрібно постійно підвищувати свій рівень знань та методику викладання предмета, займатися самоосвітою.
   Допризовна підготовка проводиться на основі Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» та Положення про допризовну підготовку і є складовою частиною підготовки юнаків допризовного і призовного віку до військової служби. Вона є обов'язковим державним предметом, включає в себе навчання та військово-патріотичне виховання молоді і передбачає підготовку молоді до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу, підготовка учнів до служби у Збройних Силах України, інших військових формуваннях, виконання військового обов’язку в запасі.
    Для вирішення цих завдань у моїй роботі склалася система, яка має цілеспрямований характер:
-по-перше, учні оволодівають системою військових знань, здобувають навички та вміння в обсязі відповідної програми;
-по-друге, у майбутніх захисників Вітчизни формуються почуття патріотизму, відповідальності за виконання військового обов'язку, дисциплінованість, моральні та військово-статутні норми поведінки, повага до військової спеціальності та інші якості;
-по-третє, учні розвиваються розумово та фізично відповідно до вимог майбутньої військової діяльності та умов служби;
-по-четверте, активізується психологічне гартування молоді, виробляється внутрішня готовність до подолання труднощів, емоційно-вольова стійкість, позитивне ставлення до військової спеціальності та інші необхідні воїну якості.
    Однією з головних вимог до керівництва допризовною підготовкою я вважаю глибоко продумане планування навчально-виховного процесу. Організаційною формою навчання предмету є урок. Однак, особливістю уроків з основ військової справи є їх військова тематика. Отже, урок є зовнішньою формою, яка містить внутрішні, специфічні для військової справи форми. Такими формами у системі військової підготовки виступають теоретичні і практичні заняття, які в свою чергу також поділяються на різні види форм.
    На уроках з предмету «Захист Вітчизни»  застосовую такі форми проведення занять: теоретичні, практичні, комплексні, ігри на місцевості, контрольні.
   Теоретичні заняття проводжу переважно у формі шкільної лекції із застосуванням комп’ютерних технологій, розповіді чи бесіди з використанням дидактичного матеріалу і технічних засобів навчання.
    Практичні заняття передбачають формування навичок виконання прийомів, дій і нормативів із використанням зброї, приладів, спорядження, засобів інженерного обладнання та індивідуальних засобів захисту, нестандартного спортивного обладнання тощо, а також спеціальний психологічний тренінг.
    Комплексні заняття я проводжу з метою закріплення і вдосконалення умінь і навичок необхідних учням, формування готовності юнаків до дій в екстремальних ситуаціях. Вони передбачають логічно послідовне виконання прийомів, дій, нормативів, завдань з різних розділів програми.
   Гра на місцевості представляє собою комплекс завдань, які виконуються в умовах тактичної обстановки, що вимагає від учнів напруження фізичних сил, моральної і психологічної стійкості для практичного застосування і перевірки знань і навичок, здобутими учнями на теоретичних і практичних заняттях.
   Контрольні заняття  застосовую для визначення рівня знань і практичних навичок учнів з виставленням їм підсумкової оцінки.
   У своїй роботі з метою досягнення цілей навчання застосовую різні методи навчання. Це усне (словесне) навчання - при поданні нового матеріалу (розповідь, шкільна лекція, пояснення, бесіда). Наочні методи є засобами практичної реалізації принципу наочності навчання. Основними наочними методами, що використовую, є мультимедійний показ прийомів та операцій, презентації, показ і демонстрація як ілюстративного, так і предметного матеріалу. Практичні методи застосовую з метою формування в учнів умінь і навичок. Основні з них - інтерактивні вправи, тренування, змагання. Самостійна робота учнів - необхідний елемент навчального процесу. Без самостійної роботи неможливо розраховувати на глибоке і міцне засвоєння навчального матеріалу. Основне завдання самостійної роботи - навчити учнів працювати з підручником. Тому безпосередньо на уроці відвожу деякий час для роботи з підручником та іншим друкованим джерелом (статутом, порадником тощо).
     У сучасних умовах одним із актуальних завдань є підвищення ефективності навчального процесу. Тому застосовую такі ефективні методи, як інтерактивний, ситуативно-рольовий та проблемний метод, метод поетапного формування знань, вмінь та навичок, змагальний метод, вікторини і тематичні брейн-ринги, які найбільше відповідають особистісно-зорієнтованому підходу до навчання.
    Основні типи уроків, які застосовую у своїй роботі:
1.     Уроки формування нових знань, на яких у формі лекції з застосуванням комп’ютерних технологій, розповіді, бесіди повідомляю теоретичні знання, роблю висновки та узагальнення.
2.     Уроки закріплення і вдосконалення знань, що проводяться у вигляді повторення навчального матеріалу або теми розділу. На них здійснюю закріплення вмінь і навичок зі стройової і вогневої підготовки, роботу з приладами тощо.
3.     Уроки формування вмінь і навичок проводяться на практичних заняттях з вогневої, тактичної і стройової підготовки, статутів ЗСУ , основ цивільного захисту, військово-медичної підготовки, де учні спочатку отримують знання, а потім на основі отриманих знань формують вміння і навички у стрільбі, у виконанні стройових прийомів, у застосуванні індивідуальних засобів захисту та наданні першої медичної допомоги.
4.     Уроки перевірки знань, вмінь і навичок, на яких проводжу перевірку теоретичних знань і практичних навичок учнів за формою контрольного заняття.
5.      Комбіновані уроки, які об'єднують декілька дидактичних завдань. На комбінованому уроці об'єдную роботу по формуванню нових знань з удосконаленням і перевіркою засвоєння нового матеріалу, застосовуючи різні методи роботи: інтерактивні (прийом «Мозкового штурму», «Вільного мікрофону», «Навчаючи – учуся», «Займи позицію», «Вилучи зайве»), інтерактивні вправи та ігри, брейн-ринги та вікторини, змагання, різні види самостійної роботи, оцінюю результати роботи учнів.
     На таких уроках досягаються найвищі показники в навчанні учнів з предмету «Захист Вітчизни». При написанні плану-конспекту і проведенні сучасного уроку звертаю увагу на використання різних форм і методів навчання та дотримання основних етапів уроку, які допомагають як найкраще реалізувати поставлену мету на даний урок.
    Основні етапи уроку, які  використовую:
І. Організаційний етап, який включає наявність чіткого плану уроку, підготовки учнів до активної роботи та організації їхньої уваги. Це шикування учнів, доповідь про прибуття класу на урок, привітання, перевірка наявності учнів та їх зовнішнього вигляду, тренування у виконанні стройових прийомів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. Перевіряю вивчення або виконання домашнього завдання учнями методами усного опитування, письмової роботи або найбільш розповсюдженим методом діагностичних тестів. Метод діагностичних тестів, який найчастіше застосовую, дає можливість перевірити знання всіх учнів у обмежений час. Перевірка домашнього завдання сприяє актуалізації опорних знань та подальшої роботи на уроці. Мотивацію навчально-пізнавальної діяльності провожу методом постановки проблемних питань, створення проблемної ситуації, зачитування цитати, короткої історії. Мотивація дає можливість сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми. Потім оголошую тему, мету уроку, тобто те, що учні повинні досягти в результаті уроку, що від них очікує вчитель.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. Засвоєння нових знань намагаюсь проводити в доступній, переконливій формі з застосуванням комп’ютерних технологій. Більшість уроків проводжу як урок-презентацію, а уроки з тактичної підготовки моделюванням бойових дій із звуковими ефектами, медіа уроки. Під час інтерактивної вправи провожу інструктування, поділ на групи або розподіл за ролями, організовую практичну роботу учнів для самостійного вивчення матеріалу та досягнення поставлених цілей уроку, презентацію результатів виконаної вправи. Якщо проводжу комбінований урок, то виділяю до 10 хвилин на закріплення знань.
 ІV. Закріплення нових знань і умінь. Цей етап проводжу методом інтерактивної,  рольової гри, методом практичної роботи в групах, методом вікторини або брейн-ринга, створенням нестандартної ситуації та її вирішення, методом «Мозкового штурму», «Вільного мікрофону», «Навчаючи – учуся», на уроках зі стройової підготовки шляхом тестування, змагання.
V. Підведення підсумків уроку. Роблю висновки про реалізацію поставлених на уроці завдань, висновки про наслідки успішності учнів та коментар оцінок за відповіді.
VІ. Рефлексія. Запитую учнів, що їм найбільше запам’яталось на уроці, що сподобалось, а що ні, що нового вони дізналися на уроці та де можуть застосувати отримані на уроці знання.
VІІ. Повідомляючи домашнє завдання, роз'ясняю, які розділи теми та яким способом треба вивчити самостійно, як краще організувати свою роботу. Заняття з предмета «Захист Вітчизни» мають свою специфіку, бо вони пов'язані зі зброєю, технікою, боєприпасами, технічними засобами навчання, з проведенням занять на місцевості. Тому безпека учнів під час занять забезпечується постійним, суворим і неухильним дотриманням вимог статутів, порадників, а також визначених заходів безпеки, які доводяться на кожному уроці.
     Актуальним завданням учителя в умовах розвитку сучасної системи освіти та широкого впровадження ІКТ в навчальний процес, вважаю, є розробка і впровадження медіа уроків, які підвищують ефективність засвоєння інформації до 65 %.     
     Найважливішим психолого-педагогічним завданням вчителя є не штучне примушення учнів до вивчення військової справи, а вироблення інтересу до неї. Використання різноманітних інтерактивних технологій в навчанні - це лише спосіб створення атмосфери в класі, яка сприяє співпраці, розумінню у викладанні матеріалу, дає змогу реалізувати особистісно-орієнтоване навчання.
    Значну увагу приділяю позакласній роботі з військово-патріотичного виховання. Працюють гуртки: «Захисник Батьківщини», «Сокіл-Джура», де юнаки та дівчата поглиблюють свої знання та вміння з військової справи.
  Результати змагань з військово-прикладних видів спорту у попередні роки засвідчують ефективність проведеної роботи:
-         2012р.- ІІІ місце в районних змаганнях зі стрільби з малокаліберної гвинтівки;
-         2012р. -І місце в районних змаганнях з військово-прикладного п’ятиборства;
-         2013р. ІІ місце в районному етапі Всеукраїнської гри «Зірниця».
    У своїй роботі спираюсь на багаторічні традиції школи з військово-патріотичного виховання учнів. У повній мірі використовую наявну матеріально-технічну базу школи: військовий кабінет, стройовий майданчик, військове містечко, стрілецький тир,стадіон.
    На уроках та позакласних заходах намагаюсь прищепити учням любов до військової справи та як результат - з кожним роком випускники школи стають курсантами військової кафедри, обирають професію захисника Вітчизни.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тести з цивільного захисту

ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ТАКТИКО-ТЕХНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСНОВНИХ ВИДІВ ВОГНЕПАЛЬНОЇ ЗБРОЇ